Viva la cupcake!

Jag har lovat länge nu att göra ett inlägg om  något helt fantastiskt sött & som är såå roligt att göra ! Cupcakes.
Det jag personligen tycker är så roligt med cupcakes är att dem är enkla att göra & blir nästan alltid söta oavsätt hur man gör dem..Sen kan man bli proffsigare & proffsigare ju mer man gör dem såklart:) En runda för ett par årsen gjorde jag dem var helg flera ggr .För er som inte riktigt förstår vad en cupcake är så är detta en muffins med frosting uppe på.Frosting är bland annat cream cheese  med tex blandning av choklad lr bär & frukter tex..Kolla gärna min hemsida för mer  bakelser www.svorono.se . Ni ser bild här nere på några av  mina första cupcakes *^^*




Jag gjorde många med frosting bara, för de va allt jag kände till .. Men sen såg jag på bilder när jag sökte på det att man även kunde göra lock på dem små godingarna ,så jag lärde mej göra sockermassa från grunden sen provade jag göra med lock ovanpå frostingen & sen dekorerade fint uppe på samt kristyr runt om.Här nedan ser ni några av dem med lock på som jag gjort. :)

  

 

Sen kunde man självklart göra lite mer roliga cupcakes, som rengbågs cupcakes,dumle cupcakes (som för övrigt är väldigt poppis) mm.. Endast fantasin sätter gränser som sagt på vad man kan göra med dem=)

    

En enkel & god frosting som faktiskt är en av mina favoriter är vitchoklad frosting ! dem kan man även färga till vilken färg man vill ..

200g vitchoklad
200g philadelphia ost
(jag brukar blanda i  ca 1 dl florsocker,men man behöver inte)

Smält den vita chokladen över vattenbad.. Häll över den till osten sen vispa ihop. Lägg till valfri färg  ett par droppar gelefärg eller karamell färg.Sen smeta över dina muffins!






Mina senaste cupcakes ( som jag fixade ihop snabbt)  jag gjorde, gjorde jag med en kanon bra tyll & stor tyllpåse som jag nästan anser är viktigt att ha för att få ett riktigt snyggt resultat på frostingen . Finns jätte bra tex på citygross.

 


Ett recept som man enkelt kan  dekorera med vispgrädde uppe på endast om man vill är ju kladdkaks muffins! 

Ingredienser

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kavlitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
Vispgrädde och vad man vill till dekorering

 Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär eller varför inte godis?



Jag tipsar om droekters saker .
Samt för fina formar till dina muffins  köp dem på kalasform

Hoppas detta inlägget gillas ! Allt på bilderna är  som jag personligen gjort & det är även jag som fotograferat!

Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Jättefina bakelser du gör! Är såå avis vill också vara så duktig! Tänkte höra med dig om vad du har i dina muffins? Det är nämligen så att jag ska ha dop för min dotter i september och vi har täkt göra Cupcakes till varje gäst istället för tårta då vi har smörgåstårta innan. Men nu står det still i min fantasi, har du några förslag?

Vi ska ha ett gammelrosa/guld/vitt tema...

Mvh, Sandra Li

2010-08-16 @ 22:33:42
URL: http://surrovich.blogg.se/
Postat av: BBQ

Uhlalaaa!

2010-08-17 @ 13:08:46
URL: http://babybq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Designad av: SindreDesign