Nougat rulle !

Hej hopp!
 
Idag har varit en dag full med saker att göra :)
Först vart jag & Jim iväg & köpte julklappar & fika ..
Sen vart det att åka till Hailies dagis & fika där med *^^* mysigt ..
 
Väl hemma så åkte Jim & Benjy iväg igen för att köpa en snowracer till honom =)
Att sälja jultidningar är bra ;)
 
Under tiden dem vart iväg så va jag & Hailie ute och åkte pulka :) Det gillades & mysigt vart det fast det va kallt .
Sen gick vi in i affären & köpte lite saker till julgodis :)  Så jag gjorde en nougat rulle som jag dela på hälften så gick jag ner med ena halvan till far!
 
Jag & barnen har även pysslat lite idag .. Gjort "fulingar" av kapsyler magnet ögon filt & lite färg ^^ Bild ser ni nedan .. Jag & pappa gjorde sånna när jag va liten & det är ett roligt minne för mig som jag gärna delar med mig av till barnen :)
 
 
Så här gör du nougat rullen
 
Du behöver
*500 g mandelmassa (eller marcipan)
*ca 300 g nougat (jag tog  dubbel nougat faktiskt)
*grön hushålls färg
*200 g ljus choklad ( man kan såklart ta mörk med)
 
Så här gör du
*Färga mandelmassan grön (eller vilken färg du vill)
*kavla sedan ut den på ett bakplåtspapper (inte rent för tunnt)
*Kavla sedan ut nougaten mellan två bakplåtspapper ev smällt den lite grann sen lägg det över mandelmassan
försök få det så jämt över som möjligt..
* ta sedan hjälp av bakplåtspappret och rulla ihop detta (som rulltårta)
*smält sedan chokladen  och häll över rullen & jämna ut chokladen över rullen .. Lägg gärna i ett par lager.
*dekorera med något spännande uppe på.. jag hade riven mandelmassa uppe på.
*in i kylen ca 1 timme .
sen är det bara mumsa i sig .
 
Bilder
 
Nougat rulle
 
<3<3
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Designad av: SindreDesign